Je kent het vast wel: dat éne ding op je to do lijst waar je maar niet aan toe wilt geven. En waarom? Omdat juist het uitstellen ervoor zorgt dat het steeds meer ‘nergens op slaat’. Dat is voor mij het schrijven van dit blog over de Detox Kitchen Bible. In oktober ben ik namelijk naar de persconferentie geweest voor dit fantastische boek. Maar door omstandigheden ben ik er niet aan toegekomen om destijds meteen mijn ervaringen te delen. Daarna… was het dus uitstellen (dat ik de eerste versie niet heb opgeslagen en dus alles opnieuw moest schrijven hielp ook niet echt mee). En dat is echt zonde want: 1) het is een fantastisch boek, dus ik wíl er nog graag mijn bevindingen over kwijt en 2) het voelt zoveel beter als je dingen uiteindelijk af kunt strepen van je to do lijst! Om het een beetje goed te maken deel ik dan ook meteen een recept uit het boek!

The Detox Kitchen Bible

Allereerst wat achtergrondinformatie. Het boek is een combinatie van een kookboek en gezondheidsboek. Het is een verzameling van 200 recepten die vrij zijn van tarwe, zuivel én geraffineerde suiker. De recepten zijn dus op basis van pure en onbewerkte ingrediënten. Het mooiste van het boek vind ik de gezondheidsinformatie die per recept vermeld staan. Niet alleen staan de voedingswaarden per portie erbij, maar ook of het bijvoorbeeld goed is voor je hart, botten, weerstand, haar, huid, etc. Bovendien is in dit boek per ‘thema’ (bijv. vrouwen, gewichtsafname, cardio, etc.) schema’s uitgewerkt die je kan volgen aan de hand van de recepten uit het boek. Het ‘detox’ in de titel slaat dus op de puurheid van de ingrediënten en recepten. Gelukkig maar, want van dat woord krijg ik toch normaal een beetje de kriebels.

The Detox Kitchen Bible

The Detox Kitchen Bible

Tijdens de persconferentie heeft Lily Simpson, de Britse chef-kok die in 2012 de Detox Kitchen (een bezorgdienst voor gezonde gerechten) oprichtte, zichzelf flink uitgesloofd in de keuken van de Pressroom. Lily is overigens niet de hardwerkende kok die je op mijn foto’s ziet 😉 Het resultaat mocht er wezen: de hapjes waren allemaal écht heel erg lekker! Zou ik dit thuis ook kunnen?

The Detox Kitchen Bible

Inmiddels heb ik al een paar gerechten gemaakt uit het boek. Het antwoord is: JA, dit kan ik thuis ook! En als je dit heerlijke receptje even volgt, dan kan jij het ook;-) Het is een recept voor wraps met kip, cashewnoten en dragon. Ik heb het gerecht zelf geserveerd als voorgerecht met kerst. Maar je kunt er ook iets meer van maken en als hoofdgerecht eten.

Ingrediënten (voor 2 porties):

• 30 gram cashewnoten
  • 1 kipfilet (150 gram)
  • 1 tl olijfolie + beetje olie om te besprenkelen
  • Geraspte schil van een halve citroen
  • 1 tl verse bieslook, fijngehakt
  • 1 tl verse dragon, fijngehakt
  • 4 witte koolbladeren
  • 2 handjes rucola
  • Zout en peper
  • Partjes citroen voor erbij

Bereidingswijze

1. Verwarm de oven voor op 200 graden. Week de cashewnoten ongeveer 20 minuten in water.
  2. Leg de kipfilet op een kleine bakplaat en besprenkel met olijfolie. Bestrooi hem met zout en peper en rooster hem in 20 minuten in de oven gaar (snijd de kipfilet doormidden om te controleren). Laat de kip afkoelen.
  3. Giet de cashewnoten af en doe ze in een vijzel. Voeg de theelepel olijfolie, citroenrasp, 1 eetlepel water toe en stamp alles met een stamper lichtjes tot een gladde massa. Voor een zeer gladde massa kan je de ingrediënten ook in de blender stoppen.
  4. Snijd de afgekoelde kipfilet in kleine stukjes en doe die met bieslook, de dragon en de cashewnotenroom in een kom. Meng alles goed.
  5. Verpak de stukjes kip met wat rucola en bieslook in de koolbladen. Voeg een kneepje citroensap toe.

Dit recept is goed voor je: hart, geest, vermoeidheid, mannen en vrouwen en bevat 380 calorieën per portie.

The Detox Kitchen Bible

Ik hoop dat het bij jullie net zo goed in de smaak valt als bij mijn familie! Er zullen nog wel vaker recepten uit dit boek gaan volgen. Ik ben namelijk niet een echte keukenprinses. Met een receptje lukt het nog aardig maar zonder dat ben ik verloren. Ik ben dan ook erg blij met dit mooie kookboek! Kook jij veel uit boeken of ben je meer iemand die uit de losse pols iets lekkers op tafel kan zetten?

Ha, die kan ik weer afstrepen van mijn lijstje 😉

X

Ana